Bølgen – forebygging av forbrukeravfall
Avfall fra personlig forbruk er en stor kilde til forsøpling. For å hindre at forsøpling oppstår, ønsket Hold Norge Rent, Oslofjordens Friluftsråd og Mepex å mobilisere selskapene bak merkevarene vi finner på avveie til å ta grep.
Det ble starten på Bølgen-prosjektet, hvor vi sammen med 14 selskaper har kommet fram til konkrete tiltak for å forebygge forsøpling.
Bølgen bygger på kunnskapen om kilder til marint avfall kartlagt i prosjektet Dypdykk i plasthavet (MDIR, 2019). Kartleggingen viste at om lag 30 % av avfallet i og rundt Oslofjorden stammer fra personlig forbruk. Målet var å mobilisere selskapene bak merkevarene og produktene vi ofte finner på avveie, til å ta grep for å redusere forsøplingen.
Prosjektet var et samarbeid mellom Mepex, Hold Norge Rent og Oslofjordens Friluftsråd, med Grønt Punkt Norge og Infinitum som samarbeidspartnere.
En femtrinnsprosess for å finne de rette tiltakene
Bølgen er lagt opp som en endringsprosess i fem steg. Målet er å komme fram til konkrete tiltak mot forsøpling, som virksomheten selv skal gjennomføre:
- Kunnskapsdeling – ny kunnskap om forsøpling og selskapets bærekraftsarbeid
- Strandrydding og analyse – ryddeaksjoner ledet av av Oslofjordens Friluftsråd og analyse av avfallet som ryddes
- Workshop – analyse av verdikjeden, risiko for forsøpling og forebyggende tiltak
- Tiltakspakke – prioriterte tiltak med tidsplan
- Implementering – virksomhetene jobber med tiltakene i egen bedrift
Oppdragsgiver:
Handelens Miljøfond
Periode:
2020
– 2023
Team:
Kathrine Kirkevaag, Hildegunn Bull Iversen, Elise Narum Amland, Jonathan Wegger, Tallak Syversen, Kristiane Rabben
Kontaktperson:
Hildegunn Bull Iversen
Relevante dokumenter:
Resultater fra Bølgen:
- Økt bevissthet og kunnskap om forsøpling
- Økt motivasjon for å gjøre noe blant ansatte
- 14 tiltakspakker med en konkret plan tilpasset hver enkelt bedrift.
- Eierskap og forståelse for at de har et ansvar og en påvirkningsmulighet
- Design mot forsøpling – nytt prosjekt med konkrete anbefaling til hvordan emballasje kan designes for å redusere faren for forsøpling.
Selskapene som har vært med:
- Ringnes
- Orkla Confectionery & Snack
- Orkla Health
- Orkla Foods
- Orkla Home & Personal Care
- NorgesGruppen
- Unil
- Øya
- Oslo Pride
- Hennig-Olsen is
- Mondelez
- Essity
- Buskerud Storsenter
- Starbucks