Fremtidens tekstilinnsamling
Fra januar 2025 fikk norske kommuner ansvaret for å samle inn brukte tekstiler. Med støtte fra Handelens Miljøfond har NF&TA – klyngen for tekstilnæringen i Norge – gjennomført et prøveprosjekt for å finne de beste måtene å samle inn brukte tekstiler fra husholdningene på. Mepex har vært prosjektleder.
For å kunne si noe om hvilke løsninger som gir de beste resultatene, har seks ulike områder i Norge testet ut ulike måter å samle inn tekstiler på. Det er registrert mengder og gjennomført analyser av kvaliteten på de innsamlede tekstilene i hvert område, og vi har kartlagt hva innbyggerne synes om prøveprosjektet.
Hvert år havner ni kilo tekstiler per person i restavfallet. Klarer vi å få disse tekstilene ut av restavfallet, øker vi utsortering og oppnår større grad av ombruk og materialgjenvinning. Prøveprosjektet satt derfor et mål om halvere mengden tekstiler som havner i restavfallet i prøveprosjektet.
Hvert år gjør Mepex analyser av restavfallet, og finner store mengder med fullt brukbare tekstiler. Prøveprosjektet har gitt praktiske erfaringer og økt kunnskap om innsamling og grovsortering av tekstiler. Det har også gitt kunnskap om automatisk fibersortering og potensialet for materialgjenvinning.
Resultatene fra prosjektet kort oppsummert:
- Prosjektet viser at det haster med å definere felles kriterier for hvordan innbyggere skal håndtere tekstiler. Det er avgjørende å ha innbyggerne i sentrum og tilpasse tjenestetilbudet til ulike brukergrupper.
- Innbyggerne er veldig fornøyde med å få et tilbud for levering av både ødelagte og brukbare tekstiler. De er klare til å gjøre sin del av jobben om man får et godt og brukervennlig system.
- Det vil være en kombinasjon av hente- og bringeordninger som kan gi høyest grad av innsamling
og unngå at tekstilene havner i restavfallet. Løsningen må tilpasses lokale forhold. Alle gjenvinningsstasjoner bør ha et godt tilbud og legge til rette for at tekstilene ikke kastes i restavfallet. - Det er behov for enhetlig og tydelig kommunikasjon med innbyggerne. Det anbefales å videreføre bruken av begreper og sorteringsmerker som er brukt i prosjektet. Direkte kommunikasjon i brosjyrer, på sekker og SMS har gitt best effekt.
Ønsker du å vite mer om dette prosjektet?
Ta kontakt med vår seniorrådgiver Kathrine Kirkevaag.